Radio „Vocea Basarabiei” – corp delict în seria crimelor statului capturat de oligarhi    

 Se împlinesc 17 ani din ziua când în spațiul audiovizual al Republicii Moldova a apărut o voce inconfundabilă. La 18 iunie 2000, radio „Vocea Basarabiei” își făcea loc în lumea zbuciumată a tranziției moldovenești dintr-un mic studio amenajat la etaj în clădirea rece și pustie a fostei tipografii raionale din Nisporeni.

„Vocea Basarabiei a pornit de la o idee care la rândul ei a fost plămădită de o acută necesitate: spațiul mediatic autohton avea nevoie de o sursă independentă de informare a populației. Radio „Vocea Basarabiei” își propunea să difuzeze emisiuni în exclusivitate în limba română – pe  atunci o raritate. „Vocea Basarabiei” a construit o politică editorială menită să ajute populația Republicii Moldova să-și recapete conștiința națională mutilată de regimul sovietic. Pentru că la nici un an de la apariția sa pe scena mediatică, la putere în Republica Moldova au ajuns comuniștii lui Voronin, care s-au declarat urmași ai partidului bolșevic – radio „Vocea Basarabiei” a ales nu doar să reziste regimului, ci să devină o platformă de exprimare liberă pentru restul societății, fapt pentru care a fost obstrucționată dur, mediatic și instituțional, de regimul comunist.

„Vocea Basarabiei” a rezistat zece ani. În 2009 a contribuit la debarcarea comuniștilor de la guvernare și înlocuirea lor cu partidele care, unite într-o alianță pro-europeană, s-au angajat să condamne crimele comuniștilor, să restabilească și să perfecționeze mecanismele de funcționare democratică a statului. Una dintre condițiile principale ale colaborării cu aceste forțe a fost ca ele să asigure dezvoltarea și funcționarea în parametri europeni a institutului democratic al presei libere.   

Nu a trebuit să treacă nici doi ani, însă, ca iluzia pro-europenismului partidelor venite să înlocuiască regimul comunist să se transforme într-o mare deziluzie. Liderii lor s-au lansat într-o luptă corp la corp pentru adoptarea în propriul folos a sistemului, țintele principale de atac fiind sectorul juridic-judecătoresc al statului și mass-media de tot felul.

Ceea ce a părut în 2010 evoluție post-comunistă fulminantă a sectorului audiovizual al mass-media a transpărut în 2013 în forma oribilă a fenomenului dezolant de concentrare a acestui sector de mare impact în mâinile liderilor politici, tot ei stăpâni ai partidelor aflate la guvernare. O putere politică și administrativă nelimitată, mergând mână în mână cu o justiție controlată și comentată de o duzină de instituții audiovizuale ținute în proprietate este visul de aur al regimurilor mafiote puse pe acapararea unui stat și luarea ca ostatici a cetățenilor lui. Vladimir Plahotniuc și Vladimir Filat, liderii PDM și PLDM au reușit între 2010 și 2014, în proporții diferite, să acapareze sub formă de proprietate sau de control parțial, cele mai multe instituții mass-media audiovizuale din Republica Moldova.

Radio „Vocea Basarabiei a apărut în planurile lui Filat odată cu lăstarii ambițiilor lui de a se face cel mai puternic om politic din Republica Moldova. Concurența „neloială” pe același domeniu și pe aceleași obiective cu Vlad Plahotniuc i-a excitat apetitul. Controlul parțial obținut prin intermediul administratorului postului de radio îl aranja puțin, deoarece opiniile difuzate sub responsabilitatea părții necontrolate a grilei de program afectau serios credibilitatea mesajelor transmise de propagandiștii angajați sau mascați. A mizat pe directorul postului de radio despre care în prima noastră Rugăciune se spune …și ne izbăvește de cel viclean” și a „câștigat”. La 14 februarie 2014 Vlad Filat a intrat în posesia licenței postului de radio „Vocea Basarabiei”. Deținătorul oficial – firma „Canal X” srl din Briceni, acționar 100% cetățeanul Igor Cijov, administratorul firmei „Caravita srl, ai cărei proprietari erau rudele apropiate ale lui Vlad Filat.

Partea vulnerabilă a fost că „cel viclean” a pus la baza „tranzacției” acte falsificate grosolan. Sesizarea depusă de restul acționarilor (65,5%) la Procuratura Generală a lăsat rece această instituție „de drept”, fapt care dovedește că cei doi concurenți, Plahotniuc și Filat, au colaborat activ în materie de capturare a presei aflate în afara ariei lor de control. Rece, și chiar ofensat, s-a arătat Centrul Național Anticorupție la sesizarea că în rezultatul „tranzacției” de falimentare a postului de radio „cel viclean” s-a pomenit în mare profit și s-a mutat „pe  gratis” dintr-un apartament la Nisporeni într-o casă cu multe etaje la Chișinău. O instituție decorată zilele trecute de Dodon cu cea mai înaltă distincție militară a Republicii, Ordinul „Ștefan cel Mare”, ar fi putut foarte ușor să o găsească, ca obiect al mitei, printre averile ascunse ale coruptului Filat. Niciuna dintre aceste instituții „de drept” nu a găsit de cuviință să lege cazul cesionării ilegale a postului  de radio cu investigațiile deschise împotriva lui Filat după reținerea lui la 15 octombrie 2015. Asta, în pofida faptului că „cel viclean” a figurat în condicile „de casă” aleCaravitei srl cu dări/luări de sute de mii de euro pentru diverse „proiecte mediatice” ale caracatiței Filat.

Procuratura Generală și Centrul Național Anticorupție și-au motivat” timp de un an neînceperea urmăriri penale pe faptul cesionării ilegale a postului de radio „Vocea Basarabiei”. Doi procurori „celebri” – Carolina Vicol și șeful ei, Ghenadie Pîrlii – au respins eroic plângerile petiționarului,  deși ele au fost însoțite de declarații, mărturii și probe incontestabile. Surprinzător, dar după un  an de zile, Judecătoria de instrucție Râșcani declară nulă ordonanța de neîncepere a celor doi „celebri” și obligă Procuratură Generală să deschidă dosar penal. A trebuit să mai treacă un an ca la 21.03.2017 Oficiul Centru al Procuraturii Municipale Chișinău să-l pună pe „cel viclean” sub învinuire pentru „infracțiunea prevăzută în art.361 alin.(1) Cod Penal – confecționarea, deținerea și folosirea documentelor oficiale false, care acordă drepturi”.

Dosarul a fost trimis pentru examinare în Judecătoria Centru care a amânat deja două ședințe în lunile mai și iunie (2017) din cauză neprezentării învinuitului. Între timp, la 24 martie 2017, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a aranjat în regim de urgență, deși a fost avertizat să nu inițieze alte tranzacții cu licența aflată în litigiu, cesionarea ei în favoarea „Vocea Media” srl, o firmă nou-nouță a caracatiței neo-oligarhului liberal Mihai Ghimpu. Iată că „bunele practici” ale „contrabandistului” Filat sunt preluate de necoruptul Ghimpu, fără careva puseuri de greață. 

Altfel, instituții extrem de serioase ale statului au avut nevoie de tocmai trei ani să cerceteze dacă sunt sau nu autentice trei semnături. Trei semnături în trei ani!

În fapt, întinderea cazului de sustragere prin uz de fals și înșelăciune a postului de radio „Vocea Basarabiei” în folosul unor lideri de partide oligarhice nu este doar o banală contraperformanță  juridică, fenomen întâlnit în Republica Moldova la tot pasul. De față avem dovada unei participări strict coordonate a structurilor statului la fapta de legitimare a unui abuz săvârșit contra postului de radio cu scopul anihilării lui ca instituție de presă independentă. Mesajul pe care îl cifrează această atitudine este următorul: în perspectiva alegerilor din 2018 peisajul mediatic al statului capturat este prohibit pentru presa liberă. Înțelegerea mafiotă urmărește ca acțiunile și inacțiunile coordonate ale structurilor de urmărire penală și judecătorești să creeze situația când efectele faptei ilegale, ale furtului, să devină ireversibile.

Mai bine de trei ani colaboratori foarte bine plătiți ai structurilor statului au conlucrat în această înțelegere criminală. Ei au ignorat probe, au omis circumstanțe agravante, au neglijat prevederi de legi. Ceea ce nu vor putea ascunde este cazul în sine al furtului favorizat al postului de radio „Vocea Basarabiei”, care devine, de rând cu cel al Aeroportului Internațional Chișinău, al Băncii Naționale și a multor altor cazuri, corp delict în lunga și grava serie de crime săvârșite de regimul oligarhic de la guvernare.

Valeriu Saharneanu, 18 iunie 2017