Retrospectiva electoralei 2014. Episodul XIII. Prin canale tv deținute de demnitari, Rusia controlează mintea cetățenilor Republicii Moldova

 Note de campanie

Din mai multe întâlniri avute cu alegătorii am constatat un fenomen despre care am semnalat cu ani în urmă că se poate manifesta. Este vorba despre falia din ce în ce mai pronunțată dintre cursul european de dezvoltare al statului, obiectiv de primă importanță a interesului național și mentalul unui vast grup social aflat sub influența mediilor de informare și propagandă din Federația Rusă.

Încă de pe la mijlocul anilor 1990 în Republica Moldova a fost instituită o practică păguboasă de cedare în număr excesiv de mare a frecvențelor naționale radio și a canalelor de televiziune – patrimoniu național al Republicii Moldova – unor instituții media private și de stat ale Federației Rusiei. Uniunea Jurnaliștilor din Moldova a convocat în anul 2000 un Congres dedicat special acestei tendințe deosebit de păguboase, semnalând pericolele ce nu se vor lăsa așteptate.

Acum aceste consecințe se manifestă cu toată puterea. Prin numeroasele posturi de radio și canale de televiziune cu acoperire generală a teritoriului nostru național, Federația Rusă controlează mintea cetățenilor noștri, poate oricând manipula opinia publică în interesul ei, este capabilă să îndrepte atitudinea și comportamentul cetățenilor noștri împotriva Republicii Moldova, împotriva propriilor lor interese. În această sferă se află o parte considerabilă a cetățenilor Republicii Moldoveni, între care și cei ce fac navetă în Rusia pentru câștiguri vremelnice și sporadice, unii reprezentanți ai minorităților naționale, dar și mulți dintre reprezentanții națiunii titulare.

Semnalele repetate ale societății civile adresate forurilor politice cele mai înalte ale Republicii Moldova, sesizările depuse special autorităților de reglementare a spațiului național audiovizual au rămas fără atenție. Acțiunile întreprinse anevoie au avut un caracter superficial, au fost făcute în maniera diversionistă a jumătăților de măsură, marea majoritate a lor fiind doar mimate.

Mai mult, unele posturi foarte influente de televiziune aparținând Kremlinului oficial au fost luate sub oblăduirea unor importanți demnitari cu funcții de deputat, de lideri de partide aflat în arcul guvernamental.

Astfel, canalul NTV este constrolat pe teritoriul Republicii Moldova de familia Lucinschi, Kiril Lucinschi având în perioada anilor 2010-2014 și funcția de președinte al Comisiei Cutlură… și Mass-Media. CNI nu a semnalat în patru ani existența în acest caz a căruiva conflict de interese.

Fostul deputat și unul dintre liderii Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc deține licența de redistribuire pe teritoriul Republicii Moldova a canalului Prime TV – Pervâi Kanal moscovit.

Ambele canale dispun de multiple frecvențe pe teritoriul Republicii Moldova, Pervâi Kanal exploatând și cea mai extinsă rețea terestră de stat a Republicii Moldova. Alte canale controlate de Vlad Plahotniuc retransmit diverse produse mediatice rusești.

Se iscă întrebarea: cum va reuși statul Republica Moldova să își promoveze interesul său național, în propriul spațiu național, dacă demnitari ca Lucinschi și Plahotniuc promovează nestingherit propaganda Federației Ruse prin canalele împletite cu interesul meschin al propriului interes?

Nu este oare timpul să facem regulă pe acest segment deosebit de important al securității naționale? Ține de interesul național major ca la 30 noiembrie în parlament să fie promovate partide care să aibă viziunea și voința politică necesară ca să facă regulă în acest domeniu al securității naționale.

Valeriu Saharneanu, 28 noiembrie 2014